................................................. Pokud budete mít zájem o některý výrobek, můžete mi napsat na e- mail: lenkavcelka@centrum.cz ...............................................

úterý 21. října 2014

Z ANTÝGLU ZA VYDRÝSKEM Z VEČERNÍČKU aneb o čem zpívá řeka


Antýgl

Bývalý královácký dvorec v údolí šumavské říčky Vydry z počátku 16. století. Dvorec tvoří skupina roubených i zděných stavení.Typické pro královácký dvorec jsou i zvonička a kaplička.
 V letech 1523 - 1818 zde stávala malá sklárna na duté sklo a pateříky (korále na výrobu růženců). Zpočátku měla sklárna jen jednu vanu (ein Tiegel - v nářečí an Tigel). V pozdějších dobách zde byl i zájezdní hostinec.  
 

Tok řeky Vydry v tomto úseku provází sedm kilometrů dlouhá Naučná stezka Povydří. Vede po bývalé svážní cestě, která byla vybudována po velké lesní kalamitě v roce 1870. Její nejhezčí část je chráněná v I. zóně NP Šumava.


V balvanitém řečišti řeka tvoří četné peřeje a kaskády. Činností vody a písku vznikají v balvanech obří hrnce. 

  
***
Zdálo se ti, zdálo, že ta voda živá,
teče krajem, teče a jakoby zpívá.
O čem že to šumí? Co to je, v té vodě?
O čem řeka zpívá? Zpívá o svobodě.

Cestou za Vydrýskem pozorujeme kamenné mísy, jež vymlela divoká řeka v průběhu řady let v mohutných balvanech.

   
Kamennou mísu nebo-li hrnec v žulovém kameni jsem vyblejskla z blízka.

***
Zdálo se ti, zdálo, zdálo o prameni,
že tam někde v horách zvoní na kameni.
Na kameni zvoní voda čirá, spěchá,
spěchá z kopce dolů, tam kde řeka čeká.



 Po pár kilometrech jsme dorazili k Turnerově chatě. 
Stylová roubená stavba je pro svoji neobyčejně romantickou polohu jedním z nejvyhledávanějších výletních míst Šumavy.

Hostinec byl postaven již koncem 19. století spolkem německých sportovců Turnerverein. Poskytoval občerstvení nejen dřevařům, ale i prvním turistům objevujícím krásy šumavské přírody. V roce 1932 tato stará šumavská usedlost shořela, byla však znovu postavena a rozšířena o další přístavbu do podoby, jak ji známe dnes.


Pár turistů se vyhřívalo na sluníčku na terase, takže jsem fotila prázdný interiér.




Konečně jsme došli k Vydrýskovi, který má výběh u chaty.




Slupli jsme lívance s borůvkama a zakysanou smetanou, kafčo...
... a šli dál krásnou podzimní přírodou.

12 komentářů:

  1. No Leničko, přenádherné povídání a obrázky, těžko hledám slova a doslova mám husí kůži...Nádhera - kdo tento kraj nezná, určitě doporučuji navštívit, výlet podél řeky Vydry v náádherné krajině je zážitkem na celý život. Je to srdeční záležitost a kdo neviděl, neví, o čem je řeč. Vy, Leničko, jste kouzelně a úchvatně popsala tuto nádheru tohoto šumavského kraje. Možná je znát, je to i moje vyznání, v tomto kraji žiji..Leni, jste velká šikulka a obdivuji váš blog už dávno. Libu

    OdpovědětVymazat
  2. Nádherná reportáž. Hnedle bych to v práci zabalila a vyrazila na výlet...díky za inspiraci. L

    OdpovědětVymazat
  3. Leničko,krásná procházka spolu s Tebou...moc jsem si to užila,Dája..

    OdpovědětVymazat
  4. Moc hezká procházka s krásnými fotkami.

    OdpovědětVymazat
  5. Nádhera, Šumavu miluji. Děkuji za tip na výlet. Stáňa

    OdpovědětVymazat
  6. Lenka, ďakujem za krásnu prechádzku, len škoda, že tie lievance s čučoriedkami som nedostala aj ja :-))

    OdpovědětVymazat
  7. Krásné fotky Leničko! děkuji za připomenutí jedné z prvních dovolených s rodiči snad před sto lety...
    Hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
  8. Byla jsem tady na první dovolené s rodiči v šesti letech a bydleli jsme v campu Antýgl, tenkrát tak pršelo, že jsme museli za pár dnů jet domů, ale mám docela dost zážitků. Vrátila jsem se tam po mnoha letech tentokrát již s manželem a prošli jsme si naučnou stezku o které píšech. Vzpomínám na to dodnes ...
    Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pravda Jituš, také vzpomínám, že v těchto místech když začne pršet, tak prší a prší...

      Vymazat
  9. Povydří jsem si taky prošla a je to krásná pohodová procházka kolem řeky Vydry.Tenkrát mi dělal společnost jezevčík Dixi a taky jsme se zastavili na oběd na chatě.(Dixiho jsem hlídala a měla jsem obavy,že mi uteče,ale zvládli jsme to.) Zavzpomínala jsem si a video k tomu o Vydrýskovi je príma.
    Příjemný podzim a ještě plno hezkých výletů,třeba i zimních
    přeje Daška

    OdpovědětVymazat
  10. Tak ten je opravdu nádherný,jako z pohádky :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Tak na Antýgl jsem si nevzpomněla od svých 11 let, kdy jsem tam byla s rodiči na dovolené. Děkuji za připomenutí, potěšilo mě to a opravdu krásně jste vše zdokumentovala a popsala.
    Přeji krásný víkend
    Petra T.

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám za milé komentáře a návštěvu blogu. ♥♥♥ Lenka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...