................................................. Pokud budete mít zájem o některý výrobek, můžete mi napsat na e- mail: lenkavcelka@centrum.cz ...............................................

sobota 10. července 2010

LEVANDULOVÉ MÁMENÍ

Letošní úrodu jsem pečlivě nasušila a vložila do sáčku a voniček. Levandulová poupátka s nezaměnitelnou vůní mám moc ráda.
Každý rok měním levanduli ve staré truhle. Mám v ní uložené bělostné poklady, krajky, dečky, které háčkovala má prababička, ručně vyšívané kapesníčky s monogramem, prostírání, dětské zavinovačky.

V zavinovačkách se chovalo holčičí miminko jménem Hedvika. Heda se narodila v rodině pekaře, za vlády císaře Františka Josefa 1.
Coby dospělá dostala věno 1 milión korun a vzala si muže dobrých mravů. Společně vybudovali světově proslulou společnost  výrábějící nábytek v Evropě. Později byl komunisty majetek znárodněn proti vůli jeho vlastníků a továrna přejmenovaná na Jitonu. Nyní je Jitona největší českou firmou vyrábějící a exportující nábytek.
Nutno podotknout, že Heda byla babičkou mého muže.
V krajkových zavinovačkách vyrostly i moje 2 holčičí miminka, Kateřina a Jana.
Už víte, proč mám ráda vůni levandule?  Připomíná mi naškrobené...voňavé... bělostné poklady našich babiček.




Možná takto tancovala mladá Heda charleston. :-))





Rodové jméno Lavandula je odvozeno od latinského slova "Lavare" - tj. koupat se, mýt se. Staří Římané ji totiž používali k provonění vody v lázni. Koncem středověku se označuje levandule jako " rostlina Matky boží " zahánějící " necudné choutky ". Lidé také věřili, že zahání démony díky své těžké vůni.


Také jsem dozdobila svazečkem levandule závěsný košík v kuchyni .






















Sáček se jménem Levandulka i s levandulovou voničkou mám v mém obchůdku na Fleru.




Nahlédnutí do naší zahrady. Levandule je obklopená zvonky.
Přeji krásně voňavé léto. 


9 komentářů:

  1. Nádherný voňavý věcičky,je to cítit i přes obrazovku !!!!
    Ta truhla- to je SEN !
    Můj starý kostn jsem natřela jakýmsi sajrajtem proti červotoči a ještě po 5 letech to smrdí !
    Vyvětrat to nejde, nevím co s tím mám dělat !
    Užívej teplíčka..
    Jar.

    OdpovědětVymazat
  2. Jaromilko,
    truhlu jsem také měla víc než dost prolezlou červoročem. Několikrát jsem stříkala injekt. stříkačkou Lignofix, ale smrádek za čas vyprchal. Jaru a co tu tvou truhlu hodit někam pod střechu přes zimu na mráz. A nebo do ní vložit staré prostěradlo prokapané nějakým vonným olejíčkem co čistí vzduch? , aby prostěradlo pachy pohltilo. Jinak nevím...máš to mrzutý, viď?
    Měj se sluníčkově. Lenka

    OdpovědětVymazat
  3. LENIČKO ,KRÁSNÉ POKOUKÁNÍ . URČITĚ I MOC VOŇAVÉ .
    LEVANDULE UDĚLÁ RADOST NA ZAHRÁDCE I DOMA .JE TO HEZKÁ DEKORACE .A U VÁS VYPADÁ MOC PĚKNĚ .
    MĚJTE POHODOVÝ ,VOŇAVÝ DEN .BOHDA

    OdpovědětVymazat
  4. Bohdanko,
    jsem kytičková a suším kdeco. Sušenou kytici všeho možného vkládám na léto do kachlových kamen...prý pro štěstí a soudržnost rodiny. Při prvním zatopení vše parádně chytne. Mějte se pěkně....Lenka.

    OdpovědětVymazat
  5. Leničko coí na to říct nááááááádhera,poklady voňavý až se tají dech,já mám po Adélce taky pravé zavinovačky s krajkou,schovávám je jako poklad:)jen tu truhlu zatim nemám,krásný víkend

    OdpovědětVymazat
  6. Jani,
    však na nějakou tu parádní truhlu určitě ještě narazíš. Tato byla původně černá a prý je to lodní kufr. Zavinovačky také opatruju...za pár peněz v chalupě mi nestojí zato je prodávat. Mají cenu k nezaplacení :-).
    Hezké dny. Lenka.

    OdpovědětVymazat
  7. Dobrý den, Lenko! Máte moc krásné stránky-miluji "staré zlaté časy" a Vy jste moc šikovná! Jen zde jeden obrázek chybí-škoda, třeba to ještě půjde spravit. Fandím Vám a přeji mnoho štěstí v životě!!!

    OdpovědětVymazat
  8. Věrko,
    děkuji za milé řádky. Blog trochu předělávám a proto obrázek chybí, ale mne se zde zobrazuje vše v pořádku. Mějte se moc krásně a přijďte zas. :-)

    OdpovědětVymazat
  9. FÍHA!! TO JE NÁDHERA**********************

    OdpovědětVymazat

Děkuji Vám za milé komentáře a návštěvu blogu. ♥♥♥ Lenka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...